Architectonische Toronto

Afgelopen juni heb ik Toronto eens van een andere kant bekeken. Ik reisde als tourleader mee met een groep directeuren uit de Bouwwereld. Onze missie was om deze directeuren een goede kijk te laten nemen in de snelgroeiende wereld van innovaties zoals Google Sidewalk Labs. Op het gebied van bouw en internet/elektronica gebeurd namelijk ontzettend veel en Google Sidewalk is het onderwerp van dit moment. Toronto is voor Google een testcase. Buiten dat zijn er nog veel meer mooie projecten aan de gang in Toronto.

We vertrekken op een maandag vanuit Amsterdam in twee groepen richting Toronto. De eerste groep reist met KLM, omdat zij na Toronto nog verder zullen gaan naar Detroit. En de tweede groep reist met mij via AirTransat naar Toronto. AirTransat is de Canadeese Transavia. Een prima service aan boord, mooie vliegtuigen, enkel de stoelbreedte en beenruimte zijn erg krap. Heb je een beetje een postuur, dan zit je die 8 uur opgevouwen. Iets om rekening mee te houden wanneer je goedkoop de oceaan over wilt steken.

De groep ontmoet elkaar in een restaurant in de buurt van het hotel. Door de vluchtvertraging van de tweede groep missen zij een van de geplande presentaties van Toronto Global over de Vastgoedontwikkeling. In het restaurant of eigenlijk in Toronto is het een groot feest. Vanavond kunnen de Toronto Raptors de basketball league winnen. Iets wat nog nooit gebeurd is. De hele stad is dan ook in rep en roer. Helaas verliezen ze de wedstrijd met 1 punt verschil. Niet getreurd de donderdag dat we er ook nog zijn winnen ze wel en is het een groot feest in de binnenstad van Toronto.

De volgende ochtend staat in het teken van Google Sidewalk Labs. Het is een klein kwartiertje lopen vanaf ons hotel naar de locatie waar Google zijn presentaties houdt. Na de presentaties is er nog voldoende tijd voor vragen van beide kanten. Toronto is geïnteresseerd in ons beleid en bouw manieren en wij natuurlijk in nog meer ins en outs over vooral de negatieve nieuwsberichten van de laatste tijd. Veel mensen in Toronto zijn erop tegen dat er zoveel informatie verzamelt gaat worden wanneer je huis zo hightech wordt ingericht.

Na de lunch aan de waterkant stappen we op de Toronto Bikes. Een simpel en vooral groen vervoersmiddel van de stad. Je download de app op je telefoon en per app kan je 4 fietsen gebruiken tegen een tarief van $7,- per dag. Ding is wel dat je de fiets binnen 30 minuten terug plaatst in een van de vele docking stations. Dat doen wij niet, dan riskeer je een boete, maar dat is nog steeds goedkoper dan een fiets huren bij een dealer. We worden meegenomen door Ken Greenberg en Lisa Prime. Twee mensen die heel veel projecten hebben begeleid in Toronto. Tevens sluit Alex Versluis aan die veel projecten voor de YMCA doet. Op de fiets in het zonnetje rijden we langs the Bentway, Fort York Boulevard, The Waterfront, Trillium Park, The Bathurst, Quay Nieghbourhoud en Waterfront met Bayside als opkomend gebied. Lisa neemt ons mee naar binnen bij Tridel Sales Center en we krijgen een rondleiding door de YMCA.

Na ruim 2 uur op de fiets is het snel omkleden en op naar de Nederlandse Ambassade. We zijn uitgenodigd voor een borrel en om te praten met bedrijven die in Toronto zaken doen in de bouw en innovaties. Na dit bezoek sluiten we af in de stad met een diner.

Dag 3 staat in het teken van MarsDiscovery District en Regent Park. We hebben de schik van de fietsen te pakken, het zonnetje schijnt dus besluiten we naar Mars te fietsen. Met googleMaps in de hand is het een half uurtje fietsen, maar we vinden het. De ochtend staat in het teken van presentaties en een rondleiding door het gebouw van MarsDiscovery.

In het gebouw bevindt zich een geweldig Italiaans restaurant waar we lunchen voordat we verder fietsen naar Regent Park. Hier ontmoeten we Fatima Saya. Zij vertelt ons hoe het slechte imago van de wijk Regent Park nu omgetoverd is tot een geweldige opkomende wijk. De manier waarop ze de bevolking hebben betrokken bij de renovatie van de wijk is geweldig. De saamhorigheid onder de bewoners is daardoor nog groter geworden. Het project is loopt nog, aangezien er meer dan 4 fases zijn. 2 fases zijn inmiddels klaar. Na een presentatie rond de maquette neemt Fatima ons mee te wijk in. Heel leuk om te zien dat iedereen haar kent en vriendelijke begroet. Na dit bezoek fietsen we terug en heeft iedereen een uurtje de tijd om even alles op zich in te laten werken van de afgelopen twee dagen. Om 18 uur verzamelen we weer in de lobby en lopen we naar de wel bekende CN Tower. We gaan met de lift naar boven en genieten hier van een diner met een overweldigend uitzicht. De toren draait langzaam rond. Na 1 uur heb je een volledig rondje Toronto gezien.

Helaas is het weer volledig om gedraaid en gaan we deze ochtend op pad met regenjas en paraplu. Hans Ibelings neemt ons mee door de stad. Hij geeft uitleg over de verschillende gebouwen, wie ze gebouwd heeft en nog veel meer ins en outs. Als verzopen katjes komen we aan in ons lunch restaurant. De laatste keer dat de groep met z’n allen bij elkaar is, want de helft van de groep vliegt over een paar uur verder naar Detroit voor nog 2 dagen.

Mijn groep gaat ’s middags naar het kantoor van Studio gh3* urban designers. Deze club heeft alle ontwerpen gemaakt voor Google Sidewalk Labs. Zij geven een volledige presentatie van hun aandeel in het project. Op dat moment mogen wij hier nog niets over delen met de rest van de wereld, want eind juni wordt het project gepresenteerd door Google aan de stad Toronto en dan mag alles pas naar buiten.

De laatste dag sluiten we heel relax af. Iedereen kan zijn eigen programma bepalen. We zijn niet in het Distellery district geweest, dit is een hele leuke wijk, dus ga ik met een aantal die kant nog even op. Om 11 uur spreken we af in de haven, om nog een uurtje met een rondvaartboot te varen. Mooi om zo de skyline van Toronto te bekijken. Na een heerlijke sushi lunch tegenover ons hotel pakken we de koffers en gaan richting de luchthaven voor de vlucht terug naar Amsterdam.

We kijken terug op een zeer leerzame tijd in Toronto en super leuk om deze stad te beleven is vanuit de architectonische kant in plaats van de toerist.