Autorondreis Kroatië

Plitvice meren – Krka – Sibenik – Vodice – Murter/Biograd – Pasman – Ugljan eiland – Primosten – Trogir

Gisteren zijn we aangekomen in Kroatië. Vanaf Rotterdam zijn we naar Split gevlogen, hebben daar onze huurauto opgehaald en zijn in 2.5 uur naar de Plitvice Meren gereden. Toen we eenmaal aankwamen was het donker. Daarom hebben we een restaurantje opgezocht en zijn meteen naar bed gegaan.

Vanmorgen vroeg op, nadat we op een enorm hard bed niet al te best hadden geslapen. Mooi, want we wilden de meren en watervallen toch al heel vroeg bezoeken. Hoe later, hoe drukker. Helaas zijn er al busladingen vol als we aankomen, we halen ze met een drafje in en lopen het eerst stuk alle mooie dingen voorbij om maar zo snel mogelijk bij de boot te zijn. Al die bussen gaan toch niet de twee delen doen en wij hebben morgen nog een dag hier, dan gaan we gewoon nog vroeger weg.

Het tweede stuk is veel stiller en we kunnen hier rustig kijken, wandelen en genieten, zonder al te veel mensen om ons heen. En dat is echt wel veel waard in dit mooie gebied. Ik wil niet weten hoe het hier in de zomer is. We doen vandaag wandeling C, een route die zo’n 4-5 uur duurt. We doen zowel de boot als de bus-trein.

Om een uurtje of twee hebben we er genoeg van en gaan nog wat geocachen (dat doen we wel vaker in het buitenland). We kunnen niet bij de eerste komen, of we moeten nog 5 km over een of ander eng onverhard weggetje met onze huurauto. Een no-go dus. Voor de tweede die we hebben uitgezocht moeten we even zoeken naar de juiste weg. We willen hem heel graag vinden, dus we blijven proberen. Als we eenmaal op de goede weg zitten en bij ons punt komen, krijgen we bezoek van de politie. Oeps, of toch niet. Nee hoor, na een praatje mogen we rustig kijken en verder zoeken. Aangezien we in oud oorlogsgebied zijn en deze cache praktisch op militair terrein ligt, willen ze ons even laten weten dat we alleen bij het vliegtuig mogen kijken en niet van het pad af mogen gaan. Er liggen hier namelijk nog heel veel werkende landmijnen. En ze zien ons liever niet opgeblazen worden. Fijn dat ze dit gebied toch goed in de gaten houden, want er staan nergens borden die aangeven dat het een gevaarlijk gebied is. De cache vermeldde wel wat voor terrein dit is geweest….

Na een geslaagde dag zoeken we een supermarktje en gaan we even chillen in ons appartementje.

Plitvice meren

Allereerst de beste tip die je kunt krijgen. Ga niet in het weekend naar de meren. Gisteren was het hier al druk en het is niet eens hoogseizoen, vandaag was het nog veel erger. We waren nog iets vroeger dan gisteren en konden daardoor op ons gemakje het eerste deel lopen. Aangezien we al heel veel hadden gezien, gingen we vandaag nog een keer voor de mooie stukjes en voor de stukjes die we de eerste dag hadden overgeslagen. We mijden de boot, die vonden toch al niet zo leuk, en nemen het pad aan de linkerkant van het meer. Een heel verlaten paadje met prachtige uitzichten over het meer, nog mooier door de herfstkleuren. Wat kunnen we hiervan genieten. Zelfs Luca zegt, ik heb vandaag zin om te wandelen. Nou en dat zegt wat. Iets wat hem ook heel erg trekt is dat het water wemelt van de visjes. Bij het tweede deel, wat wij het mooiste vonden en waar we gisteren alleen liepen, krioelt het nu van de mensen. We lopen in file nogmaals langs alle mooie watervallen. En worden allemaal gek van de drukte, wat zijn we blij dat we hier gisteren ook waren. We zoeken dan ook snel weer een route waarbij we weinig mensen tegen komen. Op het einde van de ochtend komen we tot de conclusie dat we het hele park en alle weggetjes nu wel gehad hebben.

We gaan met de bus weer terug van station 3 naar 2 naar 1 en komen zo weer bij de auto. We besluiten om nog 2 geocaches te doen. En bij de eerste worden we al beloond. We zijn namelijk zo hoog dat we van boven af op het park en de meren kijken en schieten nog een paar hele mooie plaatjes. Ook de 2e cache is leuk, bij een oude molen (lijkt niet meer op een molen) met een leuk watertje met visjes en een waterval.

’s Avonds gaan we nog een keer uiteten, want met 2 pitjes en supermarktjes in de buurt die geen verse dingen verkopen, worden we niet heel blij. En dan maar hopen dat we grotere supermarkten tegenkomen morgen, wanneer we weer naar de kust gaan.

Dit stukje van Kroatië heeft in ieder geval al ons hart gestolen. Wat is het hier ontzettend mooi.

Krka en Sibenik

Vandaag voor we weer op pad gingen, ben ik nog even bij de appartementen op deze camping wezen kijken. Die waren de moeite waard, omdat niet iedereen altijd in een stacaravan of hotel wil verblijven. Ze zijn groot genoeg voor gezinnen die net iets meer comfort willen en toch het campinggevoel.

Rond half 10 vertrokken we naar de Krka Watervallen, vanaf de camping een kleine 20 minuutjes rijden. We zijn erg benieuwd hoe we het hier vinden, omdat we de Plitvice meren en watervallen zo mooi vonden. De jongens verheugen zich al op het zwemmen bij de watervallen, maar helaas bij de entree blijkt dat ze niet mogen zwemmen, het is te gevaarlijk. Koud en te laag water, al staat er op het bordje hoog water. Daarom maar lopen: we lopen stukjes alleen, maar ook flinke stukken met groepen andere toeristen. Omdat het maar een rondje van 2 km is, zijn we er snel doorheen. Wij zijn het er allemaal over eens, de Plitvice meren zijn veel mooier. Omdat er meer wandelmogelijkheden zijn en nu ook door de vele herfstkleuren. De watervallen komen veel mooier uit. De prijs voor beide is hetzelfde, daarom krijg je dus eigenlijk minder bij Krka. Als je moet kiezen en voldoende tijd hebt ga dan naar Plitvice, alleen voor een dagtocht zou ik Plitvice niet aanraden, want het is veel te ver rijden.

Na ons bezoekje gaan we nog even naar de oude binnenstad van Sibenik. De binnenstad is heel leuk, met allemaal kleine steegjes en restaurantjes mooi aan het water. De moeite waard om even doorheen te slenteren.

Vodice, Murter & Biograd

Vandaag op tijd vertrokken om langs de kust een aantal plaatsjes te bezoeken. De eerste uitdaging was de weg te vinden, want de route die we wilden nemen was afgesloten, dus we hebben eerst een tijd door Sibenik gedwaald om tenslotte op de goede weg naar Vodice te komen. We zijn vroeg en het seizoen is eigenlijk afgelopen, daarom is er veel dicht. Maar Vodice is een leuk klein stadje met een enorme haven en diverse mooie bootjes. Leuke oude huisjes en smalle straatjes en in de zomer stikt het er van de restaurantjes. Dan zal het er ook wel heel druk zijn en lastig om te parkeren. Het is overal betaald parkeren in het dorp, dus zorg dat je kleingeld bij je hebt.

Daarna rijden we door naar het eiland Murter dat verbonden is met een brug. Om hier te komen rij je door het kleine stadje Tisno, weer zo’n schattig stadje waar in de zomer tal van restaurantjes open zijn. Kleine huisjes en veel bootjes. We rijden een verlaten weggetje in op weg naar een van de geocaches die we hebben ingesteld. We gaan een tijdje onverhard en moeten 1 km voor onze bestemming de auto achterlaten, verder lopend langs de zee en over smalle paadjes klimmen en klauteren. Maar we worden beloond door een prachtig uitzicht, jammer dat we geen zwem – en snorkelspullen bij ons hebben.

We besluiten het eiland niet verder op te gaan, omdat we dan in tijdnood komen; we hebben de jongens tenslotte beloofd dat ze vanmiddag nog mogen zwemmen in het zwembad en het is inmiddels al halverwege de dag. We rijden in een klein half uurtje naar Biograd om even op de boulevard met de vele terrasjes te lunchen. We lopen nog wat door het stadje en rijden dan weer terug. We hebben in ieder geval gezien waar we morgen de boot pakken naar de eilanden Pasman en Ugljan.

Pasman en Ugljan eiland

Vandaag zijn we vroeg op pad gegaan. Als je een eiland (of twee) wilt bezoeken moet je goed letten op de vaartijden. En zeker in het naseizoen gaan er niet zo heel veel boten. Pasman en Ugljan waren voor ons de beste eilanden, niet te ver rijden naar de boot (±45 minuten) en door de vaartijden konden we zoveel mogelijk tijd op de eilanden doorbrengen. Om 9 uur varen we dan ook van Biograd naar Tkon, een vaart van 15 minuutjes. Beide eilanden zijn verbonden met een brug, waardoor deze combi heel makkelijk te maken is. We rijden in een keer naar het einde van het Ugljan, het voor ons achterste eiland. Vandaag gebruiken we onze geocaches om de eilanden te bezoeken. Wat zijn we toch altijd weer blij met dit spelletje. Zo komen we bij een mooi uitzichtpunt, bezoeken we een ruïne en komen we bij een heel mooie baaitje, na een wandeling van 1 km (enkele reis). Wat snorkelen en spelen met water op zowaar een zandstrandje. Alles hier heeft namelijk kiezels, dus de jongens waren helemaal happy. Met nog wat caches onderweg, rijden we naar de boot en zijn om 17 uur weer terug in Biograd.

Omdat de jongens hebben ontdekt dat er in Kroatië heel veel Pokemons zijn, lopen we hier nog een rondje met ze en verslaan ze er weer een heleboel. Na een tijdje rijden we terug naar de camping. Onze laatste nacht hier, dus we moeten onze koffer weer gereed maken. Morgen nog een nachtje Trogir. De camping gaat vanaf morgen dicht, waardoor we er helaas de laatste nacht niet kunnen blijven. Wij hebben het in ieder geval naar ons zin gehad, een prachtige camping. In de zomer voor ons waarschijnlijk te druk, maar zoek je een mooie camping in de zomer met veel vertier, dan is dit een goede.

Primosten en Trogir

Nog 1 dag en dan zit onze vakantie er weer op. Wat hebben wij genoten van Kroatië, een mooi land qua natuur met leuke oude stadjes. Maar voor we vertrekken, hebben we nog twee bezoekjes af te leggen. De eerste ligt op 45 minuten rijden van Sibenik. Het kleine dorpje Promisten ligt ook weer aan de kust en heeft een oude binnenstad, waar geen auto’s mogen komen. Leuke kruip-door-sluip-door straatjes met allemaal winkeltjes en restaurantjes. Dit is echt een dorpje waar je wel een week kunt vertoeven om iedere avond lekker te flaneren. Een goed alternatief dus voor een van de Canarische Eilanden.

Dat zelfde geldt eigenlijk ook voor Trogir, de plek waar we vannacht onze laatste nacht doorbrengen en de enige plek die in het naseizoen nog lekker druk is. Ook hier is de historische binnenstad, die op de Unesco-werelderfgoedlijst staat, volledig autovrij. Wederom kleine slenterstraatjes, restaurantjes en kleine winkeltjes. Er liggen allerlei kleine cruiseschepen, waarmee je in 1 week langs de kust van Kroatië vaart. Vanmorgen lag er niet één schip en net toen we nog even een ijsje gingen eten wel een stuk of 5 of 6.

Morgen leveren we de auto weer in en vliegen terug naar Rotterdam. En het mooie is dat de luchthaven Split eigenlijk niet in Split ligt, maar tegen Trogir aan, dus we zijn er met 15 minuutjes.

Laat jouw reis door Kroatië regelen door de Reisverrijker!

Heb je nog vragen? Stel ze gerust in onderstaand formulier, dan neem ik snel contact met je op.