Oost Australië

Voor de 3x bezoeken we Australië….

Het land blijft ons fascineren. Het heeft ook zoveel te bieden… Dit keer bezochten we de oostkust nogmaals. We begonnen in Cairns en eindigden in Brisbane.

Na onze tussenstop in Hong Kong komen we aan in Cairns. Hier begint 2 weken van luxe hotels die ik gewonnen heb. De vlucht naar Cairns was geregeld via Cathay Pacific op basis van standby. Wat voor heen geen enkel probleem op leverden, maar terug…

De eerste 2 nachten verbleven we in het Tradewinds hotel in Cairns. Dit ligt ongeveer 15 a 20 minuten lopen buiten de stad. Aangezien we de stad al aardig kenden, we hebben hier natuurlijk de eerste keer al 2 weken verbleven hebben we de oude plekjes weer eens opgezocht.

Vervolgens zijn we met de taxi teruggegaan naar de luchthaven. Hier werden we met een watervliegtuigje naar Orpheus Island (www.orpheus.com.au) gevlogen. Een hele gave ervaring om te landen op het water. Hier werden we geweldig ontvangen, met een klein bootje word je naar de wal gevaren. Hier staat een heerlijke tropische cocktail voor je klaar. Je krijgt een korte uitleg en op je kamer staat een heerlijke schaal met lekkernijen, omdat je net de lunch hebt gemist. Iedere avond krijg je een heerlijk 5 a 6 gangenmenu. Als je terugkomt op je kamer zijn de bedlampjes aan en ligt er een chocolaatje op de je kussen. Het eiland op zich is leuk om over heen te wandelen. Je mag gratis van alle watersport mogelijkheden gebruik maken. Maar een echte aanrader is om voor de lunch een bootje en een picknickmand mee te vragen en naar een van de strandjes te varen. Je krijgt een lunch mee hier kan je wel 2 dagen van eten.

Nadat we worden teruggevlogen gaan we naar Palm Cove en slapen in het Novotel. Vanaf hier hebben we een avond excursie naar een de Cairns night zoo en de volgende dag gaan we mee een dagje het reef op met zo’n grote boot. Dit heeft voor- en nadelen; voordeel ze leggen aan op een groot planton in de zee en je kan er geweldig snorkelen, nadeel ze doen ‘s morgens een eilandje aan waar je minstens 1 uur blijft (zonde van de tijd die je op het reef kon besteden).

Terug in Cairns halen we een auto op en rijden we via de Tablelands; met z’n mooie watervallen en bosgebieden naar Port Douglas. We slapen net buiten Port Douglas in het Thala Beach Resort. Dit heeft echt een super mooie ligging.

Na twee nachten slapen we echt in Port Douglas in de Boathouse. We doen een dagexcursie naar Cape Tribulation. Als je dat al een keer eerder hebt gedaan valt het erg tegen. (vonden wij in ieder geval). Wel weer lekker gezwommen in Mosmann Gorge.

Terug naar Cairns, we slapen in het Mercure Harbourside. Ook dit ligt nog een stukje buiten het centrum van Cairns. We gaan ‘s middags vissen voor de kust van Cairns. We vangen nog aardig wat vis en in onze netten zit tenminste 1 vrouwtjes kreeft, welke we mee mogen nemen naar ons hotel. De ober is bereid om deze voor ons klaar te maken. De volgende dag doen we een tour met de trein naar Kuranda, we shoppen hier wat en nemen de kabel terug. Onderaan de kabelbaan kunnen we nog een kijkje nemen in het Aboriginal museum. We krijgen een show, we mogen didigeridoo spelen en boomerang gooien.

De luxe zit er op. We stappen in Cairns op de trein en reizen in 24 uur naar Gladstone. Een helse rit. We krijgen net buiten Cairns een ongeluk met een auto en staan daardoor al 3 uur stil. We hebben maar een zitplaats geboekt en dat valt er tegen op zo’n afstand. Maar als we eenmaal aankomen in Gladstone en een geweldige tocht hebben met de boot naar Heron Island zijn we dit allang weer vergeten. Heron is echt super, je kan geweldig mooi duiken en snorkelen vanaf het strand. Het avondeten valt een beetje tegen. We zijn dan wel geen grote eters en zelfs wij hebben te weinig. We gaan een keer ‘s middags picknicken op het strand dat is wel heel erg leuk. Er wordt van alles voor de klant georganiseerd je hoeft je nooit te vervelen.

Terug aanboord van de trein stappen we uit in Maryborough West. Hier staat een bus op ons te wachten en brengt ons naar de kust naar Hervey Bay. Dit is de opstapplaats voor Fraser Island. We hebben dezelfde tour geboekt als een paar jaar terug en gaan de volgende ochtend 2 dagen op tour. Ook dit keer hebben we weer het weer niet mee en kunnen nog steeds niet alles zien wat we wilden, maar het eiland blijft machtig mooi.

Ons laatste stukje met de trein brengt ons naar Brisbane vanwaar we ook weer naar huis vliegen. Ons ticket voor nood naar Sydney moeten we toch gebruiken, hier zijn meer stoelen beschikbaar en kunnen we in ieder geval tot Hong Kong komen. In Hong Kong blijft het tot de laatste minuut spannend maar we kunnen net mee naar huis; gelukkig. Voorlopig hebben we Australie gezien, nu eerst eens wat andere delen van de wereld verkennen!