Riga met foodies

Ik heb de grote eer om de komende dagen een super leuke groep te begeleiden naar Riga. Een groep die houdt van op eten, catering, restaurants etc. Bijzonder om zo’n reis te mogen samenstellen, maar helemaal leuk om mee te gaan als begeleiding.

We waren al vroeg op Schiphol in verband met de drukte waar die al een tijd voor vertragingen zorgde. Helaas was de balie nog niet open en de drukte bleek wel mee te vallen. Maar dat weet je nooit van te voren. Dan blijkt ook nog dat onze vlucht in eerste instantie 30 minuten vertraging heeft, wat uiteindelijk oploopt tot 2 uur. Jammer want nu missen we een stukje van het programma en moeten we eigenlijk gaan haasten om ook nog het avondprogramma te halen.

Eenmaal in het hotel, snel de spullen op de kamer en weer verzamelen in de lobby. We wandelen naar het zuster Radisson hotel om daar in de Skybar van het geweldige uitzicht en een drankje te genieten. Aangezien we niet geluncht hebben is een snack erg welkom.

Om 18 uur precies worden we opgehaald door een aantal oude Sovjet auto’s en gaan we in drietallen door de stad rijden. We hebben behoorlijk wat bekijks met de dure auto’s die hier nog steeds rondrijden. We maken twee stops en krijgen veel informatie over de stad en de cultuur. Aan de gids merken we toch wel dat ze geen fan is van de Russen, vooral door wat er in hun land is aangericht. Overigens is de meerderheid van de bevolking in Riga momenteel Rus.

Na de autotour van anderhalf uur wandelen we nog een stukje door een mooi park richting ons eerste restaurant. Vanavond eten we in Biblioteka een van de beste restaurants van Riga. En inderdaad een heerlijk driegangen diner geserveerd door de meest vriendelijke obers. Een mooie afsluiting van de eerste dag.

De volgende morgen zijn we vroeg opgestaan. De mannen  zijn richting de kartbaan gegaan net buiten Riga en de dames hebben eerst nog even genoten van de zon in het park om vervolgens naar de chocoladeworkshop te gaan. Lamai is een leuk en interessant museum over de historie van de Letse chocolade.

We lunchen vanmiddag bij 3 Pavari. De chefkok maakt een waar culinair kunstwerk op de tafel van broodjes en smeerseltjes (de foto bovenaan dit verslag) en vertelt hier van alles bij, daarna kunnen we alles van tafel eten. Vervolgens serveren ze een overheerlijke driegangenlunch.

Na de lunch lopen we in 5 minuutjes richting het park, alwaar we aan boord stappen van een smal soort fluisterbootje. We varen door het kanaaltje richting de rivier. Eenmaal op de rivier heb je een prachtig uitzicht op de skyline van de oude stad. Door het zonnetje genieten we extra genieten van dit tochtje.

Na de boottocht zijn we even lekker vrij om te doen waar we zelf zin in hebben. Een drankje en dan de oude stad verkennen dat is mijn plan. En een goed plan, want wat is die oude binnenstad van Riga mooi. Met z’n oude pandjes, vele kleuren, smalle steegjes en vrijwel geen auto’s. Allerlei verschillende kerktorens, straatjes met boogjes, echt je kijkt je ogen uit.

Nog even terug naar het hotel om op te frissen en dan lopen we in een korte wandeling (20 minuten) naar restaurant Vincents. Een ware culinaire sensatie. Ieder gerecht is een verassing voor je smaakzintuigen. Ik begrijp helemaal dat dit restaurant tot een van de beste van Riga behoort. Wat heb ik hier lekker gegeten. De entourage, de gezelligheid, de presentatie op je bord. En ondanks dat je kleine gerechtjes op je bord krijgt is het echt meer dan genoeg en ga je rond als een tonnetje hotelwaarts.

Al twee mooie dagen gehad in dit verassende Riga. Nog twee mooie dagen te gaan. Aan het weer zal het in ieder geval niet liggen, want we boffen enorm met de zon en de warmte.