Scandinavië

Camperreis Scandinavië.

Vroeg de boot boeken naar Scandinavië loont enorm. Je moet wel een beetje weten wat je route is, want je kunt meerdere kanten op. Eet alleen niet op de boot, maar neem je eigen proviand mee en ga lekker boven op het dek je avondmaaltje eten. Met 2 volw. en 2 kinderen scheelt je dat al €110,-. Nu is er met het all inclusive buffet niets mis.

Wij hebben voor onze route gekozen voor 1 week Zweden en 2 weken Noorwegen. Tijdens de planning het afgelopen jaar hebben we de route wel steeds meer ingekort, want de afstanden zijn toch wel enorm en met 2 kinderen is het niet ideaal om alleen maar in de auto te zitten. De Noordkaap halen zetten we dus uit ons hoofd. Dan moet je in die 3 weken bijna iedere dag 8 a 9 uur rijden.

Zodra we van de boot af komen rijden we in 4.5 uur naar Stollet. Hier zijn we eerder geweest en willen we weer een wandeling met de husky’s maken. Dit hebben we dan ook van te voren gereserveerd. Dit geeft wel wat tijdsdruk, want tijd om te stoppen en lunchen is er niet, maar we weten waar we het voor doen. Janke zit ons op te wachten en er is nog een gezin dat met ons mee gaat. We krijgen eerst weer een uitleg over de husky’s en wat knuffeltijd. Dan krijgen we de banden en riemen weer om en komt er een husky voor. De kinderen mogen pas met 12 jaar zelf lopen, dus die worden weer aan ons aangekoppeld. Maar door de losse ringen aan onze ketting kunnen zij meer of minder trekkracht ervaren. Janke vertelt ons een mooi plekje om onze eerste nacht wildkamperen te doen. En inderdaad een open veld aan een prachtige waterval. Jammer alleen van de muggen. Maar dat is iets dat hoort bij Zweden, want overal waar we staan is dit een probleem, totdat we in Noorwegen zijn.

De enige lange dag qua rijden die we hebben ingepland, van Stollet naar Vildmarksvagen park. Ook wel de Wildernisroute genaamd. We hebben onderweg, regen en zonneschijn, maar de temperatuur is prima. We komen op de natuurcamping aan in de plensende regen. Een soort veld aan een super groot meer, met een ouderwetse buiten poepdoos en een keukentje met koud bronwater. Meer is het niet. Je mag dan ook zelf bepalen wat je betaald. We bouwen ons eerste kampvuurtje als het eenmaal droog is. De marshmallows komen uit de kast en we hebben een lekker toetje.

Als we wakker worden is het droog met nog wat wolken, maar prima te doen. We gaan op pad. We besluiten om van de 342 (weg) af te gaan en een stukje af te snijden, dan moeten we wel wat langer onverhard rijden. Maar zeker de moeite waard. We hopen elanden te spotten, maar helaas ze houden zich goed verstopt. We komen aan bij een grote waterval die in een uitgespleten canyon is. Echt een topplek, zonde dat zoveel mensen hier voorbij rijden. We zijn de enige hier. Nu is deze route ook wel een route die door minder toeristen wordt gereden, maar we komen nog campers en caravans genoeg tegen op deze weg. We gaan van hieruit via Gadede, waar we nog 1x kunnen tanken naar Ankarede. Een plek waar ze nog oude Sami hutten hebben staan. Via een nieuwe (inmiddels verharde) weg even van de 342 af komen we aan in het dorp. Als je verder het dorp in loopt kom je bij een super mooi meer. Nog een klein uurtje doorrijden en we rijden het Stekenjokk plateau op. Dit is echt het mooiste landschap allertijden. Er staan hier dan ook vele campers geparkeerd voor de nacht. Maar wij hebben toch wel het mooiste plekje. Wat meer van de weg af en aan een beekje. Ook hier bouwen we weer een kampvuurtje en maken we broodjes op een stok.

Vroeg weg, want we denken dat we vandaag toch wel in tijd nood kunnen komen. De Tom geeft namelijk aan dat het langer is dan wij dachten, maar hij wil ons ook om laten rijden. We volgen dan ook de kaart en negeren de Tom voor 40 km onverhard. En dat levert ons 1.5 uur winst op. Komt dat even mooi uit, want nu komen we nog lekker op tijd aan op onze eerste camping. Wild kamperen is super gaaf, maar soms is een douche ook erg lekker. We hebben ook weer even stroom, dus alles snel opladen. Camping Krokstrand is een mooie simpele natuurcamping. Je mag zelf je plekje kiezen, er is een trampoline en een paar schommels en een mooie rivier om te vissen. We kunnen gelijk even bij wassen, want ondergoed en sokken heb je niet bij je voor 3 weken. We blijven hier maar 1 nachtje, maar omdat het zolang licht is maken we optimaal gebruik van de dag en liggen we dus laat in bed.

Omdat we vandaag met de boot naar de Lofotten gaan en en we toch ongeveer 4 uur moeten rijden, we graag nog een paar stops maken vertrekken we rond 9 uur. De eerste stop is dichtbij, de poolcirkel. Het is hier al redelijk druk, maar we kunnen makkelijk zonder veel mensen foto’s maken van het monument en ons zelf. We kopen wat (verschrikkelijk dure) souvenirs. De volgende stop is iets waar eigenlijk niemand stop en we dan ook gevaarlijk langs de weg moeten parkeren. Via de geocaching  komen we bij een hele mooie hangbrug. Na wat mooie foto’s slaat het weer ook wat meer om hoe hoger we rijden. We komen in de regen aan bij de boot. Na een uurtje varen komen we aan in Lodingen en gaan we op zoek naar een slaapplekje. Zo makkelijk is het helaas nog niet. We slaan een doodlopende weg in en belanden op een soort dorpscamping. Maar wel een mooie plekje aan het water, met gratis douche, buiten keuken en een leuk strandje om te vissen en schelpen en krabbetjes te zoeken.

We zetten geen wekker en worden dus lekker laat wakker, dat geeft niet, want we blijven de hele dag een beetje op het eiland rijden. Althans dat is de bedoeling, maar het loopt allemaal wat anders. Via het geocache stoppen we op een aantal mooie plekjes, we lopen door dorpjes, rijden op hele smalle weggetjes en halen capriolen uit om weer te keren met zo’n grote camper. Op de Lofotten is zo’n bakbeest echt super onhandig. Je moet hier echt een auto hebben en slapen in trekkershutten of hotels. We parkeren tegen 18 uur op een mooie parkeerplaats met uitzicht op Reine en gaan eten. Op dat moment besluiten we toch de late boot van 21.15 uur te nemen van Moskeness naar Bodo. Het weer op de Lofotten wordt namelijk heel slecht de komende dagen en in de regen is er ook niets aan. De boot duurt 4 uur en we komen dan ook om 1 uur ’s nachts aan, dan moeten we nog ergens een slaapplekje vinden. Niet echt makkelijk als je de weg niet kent. Maar er is geen verkeer dus we kunnen heel langzaam rijden en dat wordt ons beloond, niet door een slaapplek maar door 6 elanden langs de weg. Yippie wat een feest, eindelijk. Een kwartier later vinden we dan een prachtig plekje en kunnen we om 2 uur ’s nachts onze oogjes dicht doen. Maffe wel is dat het nog steeds licht is. Het blijft schemerig, maar echt donker wordt het hier nooit in de zomer.

We worden laat wakker, maar das natuurlijk niet zo gek, na zo’n nachtelijke ervaring. We eten op ons gemak en gaan op weg. We zien wel hoe ver we komen. We rijden de Kystriksveien van Bodo naar Steinkjer de komende dagen. Dit houdt in dat we 6x met een veerboot moeten. Dat kost wel wat tijd en geld natuurlijk, maar is veel leuker dan de A6. Je rijdt langs de kust en steeds van fjord naar fjord. Jammer dat we niet al te best weer hebben, maar dat mag de pret niet drukken. We stoppen eerst bij Saltstraumen, hier zijn van tijd tot tijd enorme waterkolken door de harde stroming. Dit heeft wel met eb en vloed te maken. Wij zien alleen kleine stroompjes helaas. We gaan verder door en komen uiteindelijk aan bij Svartisen. Hier is een informatiecentrum waar je gratis mag overnachten. Er is een wc en gratis wifi, wat wil een mens nog meer. Omdat we vroeg zijn hebben we nog plek. We eten heerlijke pizza op de skottelbraai aan de picknicktafels met uitzicht op de glacier.

Wel weer een wekker gezet deze ochtend wat we willen het bootje van 10 uur hebben om het fjord over te varen en te voet verder te gaan naar de glacier. Een wandeling van 3 km enkele reis. Als we bij de voet van de berg komen zijn de jongens teleurgesteld dat ze het ijs niet kunnen aanraken. Plannen wijzigen dus en de rots beklimmen. Een tocht van nog een keer 1 uur extra en 2 boten die we moeten laten gaan. Maar het is vakantie en we zien wel waar we stranden vanavond. We klimmen en klauteren en komen uiteindelijk bij het ijs. We hebben dan ook gelijk een geweldig uitzicht over het fjord. Het was het waard. We maken wat foto’s en genieten van het uitzicht en dan snel weer naar beneden, want de volgende boot willen we toch echt niet missen. 11 km later zitten we weer aan boord en binnen 10 minuten staan we weer bij onze camper. We gaan weer met wat bootjes en vinden uiteindelijk een plekje op een parkeerterrein bij een museum. Hier gaan we ’s avonds nog wat wandelen. We zijn net voor de ergste regen binnen. De hele nacht regent het hartstikke hard. De camper wordt voor ons gewassen. Zelfs als we opstaan blijft het regenen. We rijden en nemen weer wat bootjes, deze dag moeten we een beetje plannen met de bootjes, anders moeten we steeds heel lang wachten. We wilden vandaag in ieder geval tot Torghatten rijden en weer op een camping staan, zodat we weer eens konden douchen. Dat zou tijd worden. En alles even legen en vullen. We komen redelijk op tijd aan bij de camping en zoeken een plekje, het is hier zo fijn dat we binnen 10 minuten besluiten hier 2 nachtjes te blijven. Dan kunnen we lekker rustig aan doen.

We worden wakker als het nog wat bewolkt is, maar in de middag trekt het helemaal open. De lucht is mooi blauw en het zonnetje zorgt dat de fjorden er nog mooier uitzien. We doen wat wasjes en gaan dan beginnen aan onze wandeling/klim naar het gat in de berg – Torghatten. Wauw wat een mooie uitzicht, het was even klimmen, maar het is het meer dan waard. ’s Middags genieten we lekker van het weer, beetje kanoën, vissen en niets doen. Ook eens lekker.

Een rit van 4 uur naar Namsos en wat voor een rit. Langs prachtige meren, slinger weggetjes bergen en fjorden. Toch wel een van de mooiste stukjes van deze hele Kystriksveien. We komen op tijd aan op de camping in Namsos. Een mooi verzorgde camping aan de luchthaven, waar maar 3 vliegtuigjes per dag landen. De jongens gaan even skelteren en wat vissen. We genieten van de zon en de rust. We blijven hier 2 nachtjes.

Vanaf de camping kan je troleys huren die over het spoor kunnen fietsen. Het is een leuke route en in combinatie met geocaching ben je 4 uurtjes onder de pannen. Onderweg een leuke picknick stop met prachtig uitzicht. Wij vermaken ons hiermee in ieder geval goed. ’s Avonds lekker pizza’s maken op de skottelbraai en nog een keertje lekker douchen nu het nog kan.

We rijden op tijd weg, na alles te hebben geleegd van de camper, we weten nog niet precies of we vanavond gaan wild kamperen of op een camping gaan staan. We rijden in ieder geval het laatste stukje van de Kystriksveien en gaan dan niet de E6 op, maar gaan nog verder langs de kust. Een echte aanrader om dit te doen, wat een mooie rit. We maken zelfs nog een uitstapje van 1 uur richting Roan, gewoon omdat het leuk is voor Roan om in zijn plaatsnaam een keer geweest te zijn. Er is hier verder niets spannends en de route is ook niet heel erg spectaculair. Als we weer terug zijn op de 715, dan zakken we verder af richting Trondheim. We nemen hier de laatste ferry naar Trondheim. We rijden nog een uurtje verder naar Storen en pakken toch een camping. Het weer slaat helemaal om en we hebben enorme onweer en regen. We kijken naar het weer en moeten een besluit nemen, blijven we in Noorwegen of gaan we toch terug naar Zweden. Het weer zegt dat we naar Zweden moeten gaan en gaan we dat maar doen. Liever geen regen, dan is niets leuk.

We slapen uit, nemen een douche en vullen alles weer aan. We gaan op pad, ons doel is om in 2 dagen in Hagfors te komen. Daar hebben we een leuke camping gevonden. We willen graag nog 1 nacht wild kamperen. Dus zoeken naar een leuk plekje halverwege. Onderweg hebben we enorme buien maar ook veel zon. We maken een stop in Roros een echt toeristenplaatsje dat op de Unesco lijst staat. Leuke winkeltjes in oude huisjes. Een fijne korte stop voor een half uurtje. Uiteindelijk vinden we een prachtig plekje in de natuur, aan een meertje een stukje van de weg af. Hier blijven we vannacht.  We maken een wandeling van een uurtje naar een mooie rivier en helaas geen eland onderweg, wel veel muggen en we worden dan ook lekker lek geprikt.

De volgende dag vertrekken we op tijd, ons doel vandaag is Hagfors en we willen een beetje op tijd aankomen, zodat we lekker van de camping en de vele faciliteiten kunnen genieten. We hebben namelijk een camping uitgezocht waar je van alles kan doen. Een echte Nederlandse camping aan een rivier met een strandje. Het weer slaat ook weer om en het is al snel warm, en wordt steeds warmer hoe meer we Zweden in rijden. Deze camping heeft lekker veel schaduwplekjes en we mogen zelf dan ook kiezen waar we gaan staan. ’s Middag even lekker zwemmen in de rivier, douchen en een wasje draaien. We genieten lekker van de rust en het relaxen, terwijl de camping best druk is.

We slapen lekker uit, doen wat boodschappen, de jongens vermaken zich op het strand. ’s Middags gaan ze vlotbouwen met nog 8 andere kinderen. Dikke balken, zware touwen en een paar tonnen maken een vlot. Reddingsvest aan, peddels mee en ze gaan een half uur varen en zwemmen op hun eigen gebouwde vlot. We pakken de camper weer opnieuw in, alles wat we niet meer nodig hebben gaat in de garage, zo kunnen we straks thuis makkelijker uitruimen.

Op naar Oslo, een rit van ruim 3.5 uur. We stoppen nog even bij een grote supermarkt in Zweden,  hier is het tenslotte goedkoper dan in Noorwegen, om wat laatste boodschappen te doen, we gaan nu niet meer duur op de boot eten, maar picknicken gewoon wat op de boot. We komen rond 13.30 uur aan op een camping heel dicht tegen het centrum. Een ideale uitvalsbasis. We checken in en kopen gelijk een openbaarvervoerskaart voor 24 uur. We hadden onderweg al even gegeten dus kunnen gelijk op pad. De bus stopt naast de camping en in 10 minuten sta je midden in het centrum. Even puzzelen hoe we verder moeten naar het Vigeland park, want dat is onze eerste stop hier in Oslo. We pakken de tram en kunnen gelijk wat van de stad zien. Entree tot het park is gratis, dus we kunnen hier lekker een half uurtje rondstruinen. We nemen de tram terug en lopen nog wat door de winkelstraten en de jongens zijn helemaal blij als we dan eindelijk een keer gaan eten bij de Burger King. Omdat het zulk lekker weer is lopen we langs de waterkant terug richting de bus die ons weer naar de camping brengt.

We hebben nog de hele dag voor we op de boot gaan. We kunnen pas om 16.30 uur ons melden in de haven. Onze 24 uur pas is nog geldig, dus we gaan via het Ekebergpark wat aan de camping grenst de stad weer in. Dit park heeft ook allerlei beelden en kunst. Heel grappig om te zien.  Onderaan de berg is weer een tram en zo komen we weer in de stad. We bezoeken het royal palace, de fonteinen, lopen weer langs de havens, het opera house en zo is het al gauw 14.30 uur en moeten we terug anders is onze pas verlopen. Om 16 uur checken we uit en rijden we in 15 minuutjes naar de haven van de Stena Line. We moeten nog even wachten voor de gate opgaat, maar zijn heel blij dat we zo vroeg zijn. We mogen als een van de eerste aan boord en dat scheelt ons weer bij aankomst in Fredrikshaven. Binnen 10 minuten zijn we daar van de boot en kunnen we het gas erop zetten om naar Duitsland te rijden. Omdat we niet via het drukke Kiel en Hamburg willen rijden, besluiten we om net na de grens het binnenland in te gaan en langs de kust richting Cuxhaven. Je kunt hier met een ferry van 80 minuten komen, een mooie vaart en een beetje ontspanning. Op zo’n 3.5 uur van huis stoppen we en overnachten we nog een laatste maal in ons campertje.

Voor meer foto’s klik hier.