Tourleading Noorwegen Alesund

De tijd vliegt en ik had natuurlijk allang mijn blog online moeten zetten. Geen excuses meer, hier komt ie.

Donderdagmiddag (16/5) verzamelt mijn eerste groep zich op Schiphol voor het inchecken naar Alesund. Met KLM vliegen we in 1,5 uur naar deze Noorse stad. Het leuke van deze groep is dat ik de helft al ken, want ik ben 2 jaar geleden met ze naar Riga geweest. En ook dit keer wilden ze maar al te graag dat ik mee ging als begeleider, zodat ze zelf ten volle konden genieten en ik alle rompslomp van ze overneem.

Voor vertrek scoren we nog een paar flessen wijn, voor op de boot de volgende dag. Drank in Noorwegen is namelijk heel duur. En we mogen per persoon 2 flessen drank invoeren, dus geen probleem om genoeg mee te nemen.

Het vertrek is vanaf hal 1a en dat gaat hier net even anders dan ik gewend ben. Er is een eigen security en het is op flinke afstand van de andere hallen, waardoor er geen winkeltjes zijn, alleen één shop waar je iets tot weinig kunt kopen. Dat werd dus nog even een dingetje, maar gelukkig vinden we wat, de keuze is niet reuze, maar we hebben wijn.

Het is prachtig weer als we aankomen, wat boffen we, want vorige week sneeuwde het nog, maar nu schijnt de zon en is het rond de 15 graden. Bij aankomst blijft de bus niet op ons staan te wachten. Gelukkig ben ik mee en kan dit dus onmiddellijk  oplossen. Onze chauffeur arriveert 15 minuten later en we gaan op weg naar de stad. De transfer van de luchthaven naar de stad is een kleine 20 minuten en gaat door twee hele lange tunnels.

Alesund heeft een mooi oud centrum met huisjes in allerlei kleurtjes. Ons hotel ligt midden in dat oude centrum. ’s Avonds eten we in het Fljelstau, een restaurant bovenop de berg met een prachtig uitzicht op de stad, maar wel een klim van 418 treden. Je kan hier erg goed eten en tegelijk de zon zien ondergaan, dus zeker de moeite waard om naar boven te klimmen.

We merken al snel dat het niet echt donker wordt. De zon is wel onder dan maar het blijft schemerig.

Om 7 uur zit ik rechtop in bed. Een mega knal zorgt dat ik even in paniek ben, maar er volgen meer knallen verder weg. Het is een nationale feestdag in Noorwegen en deze wordt ingeluid met een aantal kanonschoten gevolgd door de fanfare. Het is binnen mum van tijd enorm druk in de straat. Iedereen draagt klederdracht en staat langs de straten te wachten op een of andere optocht die wij helaas niet zien. Wij gaan op weg naar onze privé boot, die de hele dag met ons door de fjorden naar Geiranger vaart. De schipper heeft een geweldige lunch voor ons geregeld met zelf geschoten hert, lokale gerechten en vis. We hebben een uurtje om de prachtige  Geiranger te bekijken en naar de top van de waterval te klimmen, voordat we weer terugvaren. ’s Avonds eten we bij XL-vakantiediner in de haven.

We moeten vroeg op, want vandaag hebben we een afspraak bij een zalmkwekerij in Kloppen. Het is echter 3 uur rijden, waarbij we drie ferry’s nodig hebben, dus om half 9 vertrekken we. De rit gaat door de fjorden, door tunnels en de meest spectaculaire watervallen. Je kijkt je ogen uit. En we hebben iedere keer geluk, want we zijn steeds 2 minuten voor vertrek bij de ferry. Bij aankomst gaan we op een werkbootje en worden we naar de netten gebracht. Hier krijgen we uitleg over de zalmen en regenboogforrel. Na de lunch rijden we weer terug om de laatste avond in Alesund te eten in restaurant Sjøbua.

Na drie mooie dagen is het tijd om weer huiswaarts te gaan. De groep gaat tevreden naar huis. Missie geslaagd.