Western Australia

Darwin naar Perth

Voor het volledige verslag:WA Australië

Na een lange vlucht via Frankfurt en Singapore met Qantas Airways komen we om 04.30 uur ‘s morgens aan in Darwin. Bij het Aquasene aan het water mogen we de vissen die naar de kust zwemmen voeren met brood.

We hadden nog even bij de receptie nagevraagd hoe laat de jumping crocodile tour gaat bij Adelaide river, want dat willen we niet missen! We hebben nog even tijd en stoppen bij het Wetlands museum. Na de tour rijden we door en betalen we ons kaartje als toegang tot Kadadu National Park.

De volgende dag gaan we eerst naar het visitor centre en het winkeltje. We vinden hier al mooie souvenirs, die we dus de hele weg gaan meeslepen. We maken een stop bij Nourlangie Rock voor een korte wandeling en we bekijken alle rotstekeningen.

We rijden door naar Yellow river en hebben geluk er gaat nog een boot weg waar we op mee kunnen. Je ziet hier verschillende watervogels, mooie natuur en natuurlijk krokodillen.

Vervolgens rijden we de volgende dag door naar Katherine Gorge. Hier slapen we op een geweldige camping. De wallabies en vleermuizen zitten overal. Alles is midden in de natuur, het enige wat je dus hoort is het water van de rivier en de dieren. De volgende dag begint onze cruise/dagtocht over de Katherine river. De tocht duurt 8 uur. Je moet goeie schoenen aan, zwemkleding en een beetje conditie hebben. Uiteraard mag je je water niet vergeten. De tocht brengt je echt in de mooiste gorges.

Dan begint een lange tocht de volgende dag naar Kunannura. We gaan de tijdsgrens over en moeten de wagen laten controleren op voedsel wat we bij ons hebben. Je mag namelijk vrijwel geen eten invoeren. We maken een vlucht over het Bungle Bungle park van 2 uur.

‘s Middags rijden we door naar El Questro en 100 kilometer van te voren begint het onverharde leven voor ons. Zorg dat je om 6.00 uur ‘s morgens ontbijt want dan worden eerst de Kookabura’s gevoerd, zodat ze de gasten verder met rust laten. Dit kunnen namelijk hele gevaarlijke vogels zijn.

De rit naar Mt Elizabeth duurt heel lang, de weg is slecht en we moeten wel 2x door een rivier om onze weg te vervolgen.

De Mt. Elisabeth farmstay was een grote ramp. Er waren vrijwel geen voorzienen en het stikte er van de muggen.

Aangekomen bij de toegangsweg naar Mt. Hart moesten we ons eerst melden via een sateliettelefoon langs de weg. Daarna gingen we nog 1 uur over een nog slechtere weg. We moesten langs bosbranden en we zagen slangen en grote lizards, maar ook veel kangoeroes. Je krijgt hier fantastisch maaltijden je kunt kanoen en wandelen. De volgende dag zijn we begonnen aan onze reis naar Broome. We hebben hier een schitterende zonsondergang gezien.

Deze dag zou een zware worden we moesten van Broome naar Port Hedland. Ruim 600 kilometer met onderweg maar 2 tankstations en verder niks. Vanaf een Roadhouse, waar je kunt overnachten zijn we naar het Karanji National Park geweest. Je koopt hier een parkenpas voor alle parken die je verder nog langs de westkust wilt bezoeken.

Vervolgens richting Exmouth. Met een boot mee om de Whalesharks te gaan bekijken. Het is een heel karwei om eerst naar zo’n beest toe te zwemmen en vervolgens die vis bij te houden. Ik geef het dan ook al snel op! Maar ik heb hem een keer gezien en daar kwam ik voor. We gaan de volgende dag naar het strand op het reef snorkelen. Niks geen boot nodig zoals op het Great Barrier Reef.

We krijgen de tip om de volgende dag op weg naar Monkey Mia even te stoppen bij de warm waterbronnen van het Francoise Perron National Park. Als je heel stil bent komen dan ook de emoes heel dichtbij. In Monkey Mia kun je met een boot zeekoeien bekijken.

Via Shell beach en de stromatolites hebben we Shark Bay weer verlaten en zijn we naar Kalbarri gereden.

Daarna zijn we onze tocht weer vervolgt naar Cervantes. Het mooiste is de pinnacles zijn bij zonsondergang.

We slapen de volgende dagen in Fremantle en Perth. In Frementale slapen we in het Esplande hotel. In Perth maak ik nog een tochtje van een middag met een aboriginalgids en ook hier slaan we nog wat souvenirs in.